Meer winst maken met jouw KMO of MKB,

 door te focussen op de juiste acties

Ondernemen is vaak niet eenvoudig. En we hebben veel respect voor ondernemers. 

Het verrast ons echter dat er zo veel bedrijven zijn die eigenlijk met dezelfde energie veel meer winst kunnen realiseren. 

Door de juiste dingen te doen. 

Door te focussen op de juiste acties.

Die focus nauwkeurig bepalen is enorm belangrijk.

En daar hebben we tot nu toe het meeste ervaring in opgebouwd. 

 

Hoe kan je meer winst maken met jouw onderneming?

Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe jouw bedrijf het momenteel doet. Er is daar altijd wat analyse voor nodig als we willen tot verstandige beslissingen en acties komen om de winst te vergroten.

Om een bedrijf goed te analyseren, kijken we naar verschillende domeinen. Het financiële, klanten, marketing en sales, het operationele, het strategische, de omgeving, trends, de vaardigheden in het bedrijf…

Hoe we die analyse doen, en nog beter: hoe jij die analyse in je bedrijf kan doen, leggen we uit in onze online cursus “Management Excellence Program“. Een stap-voor-stap programma dat je leidt door alle belangrijke inzichten die je nodig hebt om dit in je bedrijf te doen. De goedkoopste manier om je bedrijf fundamenteel te verbeteren. 

En het bepalen van die focus, die er voor zorgt dat je meer verdient met dezelfde inspanningen, dat is waar we tot nu toe het meest ervaring hebben in opgebouwd.

 

Wil je door te focussen op de juiste zaken meer winst maken met jouw bedrijf? Dan kunnen we je helpen op 2 manieren:

  • 1) We kunnen je helpen door je persoonlijk te adviseren. Zo een adviestraject duurt meestal niet zo lang. In 5 à 10 contactdagen, kunnen we vaak al heel veel bereiken.

    En dan krijg je alles, individueel aangepast aan jouw bedrijf.

    Overweeg je een dergelijk adviestraject? Neem dan best eens contact. We zitten dan eens vrijblijvend samen om te zien of dit iets voor jou kan zijn of niet. Wacht niet te lang. Want de agenda’s lopen snel vol.


  • 2) Wil je echter een goedkopere manier om dit te doen, die ook heel veel opbrengt, en heb je de zelfdiscipline om er wekelijks wat tijd voor te maken? Dan is onze online topopleiding “Management Excellence Program” een uitermate waardevolle oplossing. (Je vindt er hier meer info over.)


“Zijn we goed bezig met ons bedrijf?”

We krijgen deze vraag vaaktijdens een kennismakingsgesprek. Ondernemers willen horen of hun bedrijf het goed doet. Dat is vaak toch wel een complexe vraag om een antwoord op de geven, en dit gaat vanzelfsprekend over meer dan het financiële alleen.

 

Maar als we even inzoomen op de financiële kant van zaak gebruiken we vaak een eenvoudige vuistregel.

Kijk, ik weet niet wat jij ervan denkt, maar wij denken dat je als ondernemer moet beloond worden voor iedere persoon die je tewerkstelt. Iedere werknemer moet een soort winst genereren. Want iedere werknemer vraagt energie, acties, inspanningen. Je moet die persoon vinden, aanwerven, coachen. Je ligt er soms wakker van. Problemen worden soms meegebracht naar het werk, of er gecreëerd. Je loopt het risico als je er veel tijd in hebt geïnvesteerd dat hij of zij plot weg is en zo verder. Kijk, al deze inspanningen moeten ergens beloond worden. De moeite waard zijn. Anders werf je vaak beter niemand extra aan. 

 

Dus vinden we dat iedere werknemer moet opbrengen.

 

Hoeveel winst maak je dan best als bedrijf?

Onze vuistregel waar we vaak mee starten is dat iedere (fulltime equivalent) werknemer pakweg 20.000 euro per jaar moet opbrengen. “Opbrengen” berekenen we in operationele cash flow, niet direct in winst.

Stel dat je 4 werknemers hebt, zou  je toch door hen (met jezelf erbij = 5 personen) een 100.000 euro cash flow moeten maken. En als je daar onder zit, is er ruimte voor verbetering.

 

Stel dat je 11 full-time werknemers  hebt, en je enige zaakvoerder bent, zou je bedrijf toch rond de 240.000 euro cash flow per jaar moeten kunnen realiseren.  

Deze vuistregel gaat op in vele traditionele zaken. In sommige sectoren is het minder, in andere meer. In de nieuwe economieën is het vaak meer. Het is dus belangrijk dit te bekijken per (sub)sector.

 

Wil je weten of je bedrijf goed bezig is? 

In deze video vindt je meer uitleg hierover: