"Zijn we goed bezig?"

Mar 31 / Kurt Vandewalle




Bij bijna elk eerste gesprek komt dezelfde vraag terug: "Zijn we goed bezig?" Het is een logische vraag, maar het antwoord is zelden zwart-wit. 

Wat is goed bezig zijn? Hoe kan je dit meten? Hoe kan je ervoor zorgen dat je niet alleen goed bezig bent, maar ook goed bezig blijft?

Wil je meer weten?
Lees dan verder!

Wat is ‘goed bezig zijn’?

‘Goed bezig zijn’ kan voor elke ondernemer iets anders betekenen. Toch zijn er een aantal universele aspecten die een gezonde onderneming kenmerken:

✔ Financiële gezondheid – Een winstgevend bedrijf met stabiele cashflow en gezonde marges.
✔ Groeipotentieel – De mogelijkheid om te blijven innoveren en nieuwe markten aan te boren.
✔ Tevreden klanten – Klanten die terugkomen en positieve mond-tot-mondreclame genereren.
✔ Sterk team – Gemotiveerde medewerkers die bijdragen aan het succes van de onderneming.
✔ Efficiënte processen – Structuren en systemen die zorgen voor een soepele werking.
✔ Persoonlijke voldoening – Als ondernemer moet je zelf ook energie en motivatie halen uit je bedrijf.

Als een of meerdere van deze pijlers wankelen, kan dat een teken zijn dat er verbetering nodig is.

Meten.

1️⃣ Sta je sterker dan je concurrenten? Marktanalyses kunnen helpen om te zien of je concurrentieel blijft en of je nog relevante groeikansen hebt. Dit is een van de noodzakelijke eerste stappen wanneer je veranderingen aanbrengt aan je strategie.

2️⃣ Hoe efficiënt werken je teams? Worden doelen gehaald? Zijn er structurele knelpunten? Een soepele interne werking draagt bij aan lange termijn succes. Daarvoor zijn goede nacalculaties nodig. Want de meest voor de hand liggende en beste manier om succes te meten is nu eenmaal via de cijfers. Belangrijke KPI’s (Key Performance Indicators) om je bedrijfsprocessen te monitoren.

3️⃣ Zijn je klanten tevreden? Nog belangrijker, heb je de juiste klanten? Bekijk of jouw doelgroep wel echt de doelgroep is die jouw bedrijf het meeste winst oplevert per project. 

Hoe?

Mastering Business Results: Ons twaalfdelig online coaching programma.
Individueel managementadvies:
 Voor als je alles op maat van jouw bedrijf wilt.
Mastering Business Results GRANDMASTER:
 Hét topprogramma voor gedreven bedrijfsleiders.

Conclusie.

‘Goed bezig zijn’ is geen absolute staat, maar een continu proces. Door regelmatig stil te staan bij de juiste meetpunten en tijdig bij te sturen, kan je niet alleen goed bezig zijn, m aar ook goed bezig blijven.

Wil je weten of jouw bedrijf goed bezig is? Laten we samen kijken waar je staat en hoe je verder kunt groeien!
Gemaakt met