Zijn er nu meer kansen voor ondernemers? Of juist meer bedreigingen? En wat doen we daar mee als ondernemer?

Meer opportuniteiten voor ondernemers

Ik denk dat het ergens in begin tweeduizend was. Toen ik een opleiding volgde over Change management. In INSEAD, Fontainebleau. En professor Manzoni zei op een bepaald moment: “Er zijn eigenlijk nog nooit zoveel opportuniteiten geweest voor zaakvoerders als nu – of voor bedrijven in het algemeen.” En iedereen rondom mij zat te knikken. En die zei “En terzelfdertijd zijn er nog nooit zoveel bedreigingen geweest voor bedrijven zoals nu.” En links en rechts was het zo’n beetje stil van mij.

 

Maar stilletjes aan begon begonnen meer en meer mensen te knikken. Nu er zaten daar heel veel grote directeurs van banken en dergelijke meer naast me. En dat was begin 2000. Misschien hadden ze beter een klein beetje meer geluisterd. Maar ik denk dat er heel veel waarheid zat in hetgene wat dat professor Manzoni toen zei.

 

Er zijn nu ongelooflijk veel mogelijkheden voor ondernemers.

Er zijn er nog nooit zoveel geweest. Er komen zoveel mogelijkheden bij. Denk maar aan alles wat internet inhoudt aan mogelijkheden. Denk maar aan nieuwe technologieën die uitgevonden worden. Denk maar aan alles wat er nu mogelijk is rond marketing wereldwijd. Nu kan je marketing maken in werelddelen waar dat eigenlijk vroeger helemaal niet betaalbaar was voor een kleine onderneming of een startende ondernemer. Denk aan de nieuwe producten die uitgevonden worden, de nieuwe diensten die nu mogelijk worden door alle nieuwe technologieën. Denk aan de behoefte van de klanten die aan het veranderen zijn. Het is gigantisch welke mogelijkheden er nu zijn.

 

Maar terzelfdertijd zijn er ongelooflijk veel bedreigingen bijgekomen.

Denk maar aan uw concurrenten. Die komen nu misschien in plaats van van 30 kilometer ver, komen ze nu misschien in uw branche van 15.000 kilometer ver? Ja? Denk maar aan al de mogelijkheden die de concurrenten hebben om eigenlijk een betere dienstverlening te leveren aan hun klanten. Ja? Door de nieuwe technologieën en dergelijke meer. Denk maar aan producten of diensten die misschien heel snel kunnen verouderd zijn. In twee jaar tijd of in een jaar tijd zelfs kan een volledige markt weggeveegd worden en vervangen worden door een nieuwe markt.

 

En dat betekent eigenlijk als je een goed idee hebt, dat u ook maar een zekere tijdspanne hebt om het uit te voeren.

We noemen dat een “window of opportunity” en dat tijdsvenster dat passeert… en als je er niet op tijd inspringt, dan is dat tijdsvenster weg en kan je er ook niet meer inspringen.

 

 

Hoe kunnen we snel de juiste beslissingen nemen?

Vandaar dat we snel de juiste beslissing moeten kunnen nemen als ondernemer. En omdat we snel moeten de juiste beslissingen kunnen nemen – rekening houdend met de juiste opportuniteiten en rekening houdend met de juiste bedreigingen – is het belangrijk dat wij alles gebruiken wat wij kunnen gebruiken om de juiste beslissing te nemen. Ik denk dat het buikgevoel super belangrijk is. Het marktgevoel. Maar dat alleen is dikwijls gevaarlijk om u op te baseren. Ik denk dat we alles moeten gebruiken wat wij kunnen gebruiken om de juiste beslissingen te nemen.

 

En ik denk dat dat buikgevoel best wordt aangevuld met goede kennis.

En er is veel kennis beschikbaar de dag van vandaag. En die kennis neemt ook altijd maar toe. Hulpmiddelen, managementmodellen, inzichten die je kunnen helpen om sneller de juiste beslissingen te nemen.

En ik denk dat het daarnaast ook zeer belangrijk is om goede sparringpartners te hebben naast u.

Waarmee je van gedachten kunt wisselen op een constructieve, eerlijke manier. Ik denk dat die combinatie van buikgevoel, goeie kennis, goede sparringpartner een heel belangrijke combinatie is.

 

 

Zie je zelf nog zaken die ons kunnen helpen om de juiste opportuniteiten te vinden en om rekening te houden met de belangrijkste bedreigingen?

Laat het misschien weten in de commentaren hieronder. Ik zie ernaar uit om van jullie te leren. We kunnen van elkaar leren.

 

Vind je video’s zoals die ze tof, interessant, plezant? Dan is het misschien goed om ons te bemoedigen door eens een duim omhoog te geven. Dat is altijd plezant.

 

En wil je af en toe een keer geïnspireerd worden, gemotiveerd worden, wat vitamientjes kregen om uw bedrijf nog sterker te maken? Dan is het een goed idee om u te abonneren, zodanig dat u de volgende video’s ook zeker niet mist.

 

Dus ik wens u heel veel succes om in dit oerwoud van opportuniteiten en bedreigingen de juiste beslissing te nemen.

 

En laten we samen de toekomst schitterend maken.

 

Geef een antwoord