Groeimanagement advies voor de KMO

Managementadvies voor groeiondernemingen

Een onderneming die groeit, dat kan op verschillende manieren.

Klanten benaderen ons met verschillende doelstellingen, verschillende “groeivragen”. Ze hebben elk hun eigen idee van wat het betekent om hun bedrijf te laten groeien.

 

Laten we ze even samen bekijken.

 

De voorbeelden zijn reëel, de namen zijn omwille van vertrouwelijkheid veranderd.

Johan wilde zijn jong bedrijf sterk doen groeien. En hij vroeg hiervoor advies.

 

Johan, een jonge ondernemer, werkt nu met zijn echtgenote en twee werknemers. een bedrijf actief in de dienstensector. Hij is onlangs verhuisd naar een nieuw kantoor, maar als zijn visie gerealiseerd wordt, is het binnen een jaar of 2 ook al weer te klein. Hij is ambitieus, zit vol energie en wil dat zijn bedrijf groeit. 

 

Bij aanvang dacht hij aan groei in omzet. Na wat overleg wilde hij wel blijven groeien in omzet, maar wilde hij wel focussen op de winst. De winst moest zeker in verhouding mee evolueren.

 

Hij wilde dat zijn bedrijf binnen 2 jaar minstens 5 keer groter was dan nu. Gaandeweg heeft hij keuzes gemaakt om zijn groei te realiseren en is goed op weg.

Groeimanagement op een wat langere tijdshorizon. Liesbeth wilde haar bedrijf verzesvoudigen in 20 jaar. 

Een andere klant, laten we haar Liesbeth noemen, wilde haar bedrijf, waar bij aanvang een 18-tal personen werkten, en waar ze een omzet realiseerde van pakweg 2 miljoen euro eerst laten groeien in winst. Na analyse bleek dat de winst te laag was: die winst voor belasting moest naar ongeveer 8% van de omzet. In die branche was dit haalbaar.

 

En dan wilde Liesbeth 10% per jaar groeien. Liesbeth had nog vele jaren voor zich en 10% per jaar groeien, over 20 jaar, betekent dat haar bedrijf over 20 jaar 6 x groter is dan nu.

 

Dat gaf haar energie. Voor haar was dat een zeer mooi doel. “En liever op die manier”, zei ze, “dan na 4 jaar verbrand te zijn”.

Miguel wilde managementadvies om zijn KMO snel in winst te doen groeien.

 

Hij had zijn ouders altijd hard zien werken, maar te weinig vruchten zien oogsten van hun harde werk. 


Zijn vader had hem een bedrijf nagelaten van een 6-tal mensen. De winst voor belasting was om en bij de 30.000 euro per jaar. Hij wilde dit zo snel mogelijk naar 300.000 à 400.000 per jaar krijgen. En zou dan wel verder zien hoe hij verder wilde groeien.

 

Nu zijn we 3 jaar verder. Zijn bedrijf is 2 keer zo groot geworden. Ze hebben hun activiteiten wat verschoven en hebben zich sterk gespecialiseerd. Naast die strategische positionering, hebben ze ook aan de efficiëntie gewerkt. De winst is al gestegen naar boven de 300.000 euro per jaar. Hij ziet nu, door een tweede strategische positionering, duidelijk welke piste en acties er zijn om nog verder te groeien in winst.

En Michael wilde een sterke waardevermeerdering van zijn onderneming.

Michael vroeg me bij een eerste gesprek: Zeg me eens, Kurt, wat mijn bedrijf nu waard is.

 

We deden een rondgang. Ik leerde hem wat kennen als een zeer gedreven zaakvoerder. Zijn bedrijf was bijzonder goed gestructureerd, en zelfs geautomatiseerd. Hij was sterk bezig, zelfs al was hij nog maar een jaar of 5 actief als ondernemer.

 

Ik bekeek de cijfers en zei dat er natuurlijk heel wat zaken waren die nog nader zouden moeten worden bekeken, maar dat ik vermoedde dat zijn bedrijf tussen de 1 en de 1,4 miljoen euro waard was.

 

Hij knikte, en zei: “kan je me helpen om dit bedrijf 5 miljoen waard te maken in 2 jaar? Ik wil het dan verkopen. Ik heb nog een ander bedrijf en wil me daar dan op focussen.” Ik antwoordde dat dit niet evident was, maar dat dit in 3 jaar wel moest mogelijk zijn. We hebben samen doorlopen wat er daarvoor allemaal nodig was. En hij is het aan het realiseren.  Chapeau !    

En zo kan ik nog vele andere voorbeelden geven.

Maar groeien als bedrijf is niet altijd eenvoudig. Slim groeien is de kunst.

Ik denk terug aan Marc. Hij zei me bij het eerste gesprek “Kurt, we zijn nu 2 keer zo groot als 3 jaar geleden. We werken nu met 20 mensen. Toen met 8 ! En onze winst is nog niet de helft van wat het 3 jaar geleden was. Kan je ons helpen?”

Misschien is dit herkenbaar.

Wil je verstandig groeien met je onderneming, dan is het belangrijk de juiste beslissingen op het juiste moment te maken.

 

 

Daarom zijn er grosso modo 2 manieren waarop we veel van onze groeibedrijven helpen:

Het bepalen van een goed strategisch groeiplan.

Hoe profileren we ons precies? Welke acties zijn er super belangrijk om te geraken waar we willen geraken?

Voor dergelijk ambitieus groeiplan zijn er vaak subsidies mogelijk. Die regelgeving hier rond verandert echter van tijd tot tijd. Maar als we eens samen zitten, kunnen we zien wat er voor jou mogelijk of wenselijk is.

Maandelijks managementoverleg

Eens de te varen koers is bepaald, is het belangrijk regelmatig (vb. maandelijks) te checken of je nog tussen de door jouw uitgezette bakens aan het varen bent. Bedrijven die (sterk) willen groeien hebben vaak echt naar aan een maandelijks managementoverleg, waarop de behaalde resultaten worden besproken, geëvalueerd en waar de nodige acties worden bepaald.

Soms is het zelfs nodig om elkaar tussendoor eens extra te zien.

Want er moet snel geschakeld kunnen worden.