Leer van ervaring in vele tientallen bedrijven: Hoe ga je het snelst vooruit met je onderneming?

  • Berichtcategorie:Geen categorie

Hoe ga je het snelst vooruit met je kleine of middelgrote onderneming?


Hoe kan jij als ondernemer die resultaten die jij hebt bepaald zo snel mogelijk realiseren?


Wel, als we kijken naar de ervaring die we hebben opgedaan in vele tientallen bedrijven
dan komt er daar één ding bijzonder sterk naar boven.
Wil je weten wat het is?

Een aantal jaar geleden heb ik een opleiding gevolgd in de buurt van Londen over hoe je eigenlijk best kmo-eigenaars helpt om hun bedrijf te verbeteren. En het was eigenlijk een zeer interessante opleiding. Ik heb daar eigenlijk heel veel aan gehad.
Ik heb daar heel veel geleerd. En nu passen wij daar nog altijd heel veel dingen van toe, van het gene wat ik toen gezien heb.


Nu, een van de sprekers in die opleiding zei eigenlijk iets waar ik helemaal niet mee akkoord was. Die zei namelijk: “een kleine onderneming – en dat is typisch voor een kleine middelgrote onderneming -“, zegt hij, “een kleine en middelgrote onderneming die groeit rapst, die verbetert snelst, wanneer je op heel veel verschillende domeinen tezelfdertijd actief bent.
Verschillende acties, verschillende actiedomeinen. Terzelfdertijd.

En ik moet zeggen: ik was daar niet mee akkoord.

Omdat ik dat ook gezien dat in de praktijk dat dat niet zo is en ik heb het ook nadien nog bij tientallen bedrijven, bij tientallen van onze klanten gezien, bij honderden bedrijven dat het eigenlijk veel beter is om te focussen.


Om te focussen op een heel beperkt aan de acties:

 2, 3, 4 acties die je misschien in de loop van 2 maand of 3 maand bijzonder veel aandacht geeft; bijzonder veel tijd geeft; bijzonder veel energie; ook de financiële middelen voorziet… Zodanig dat je daar eigenlijk bij serieus verschil kan betekenen op die 2, 3, 4 domeinen. Twee, drie, vier actiedomeinen.
En om dan nadien eigenlijk weer opnieuw te bepalen welke dat uw allerbelangrijkste acties zijn ‘dan’. Daar weer veel energie aan te geven gedurende een maand,
2 maand, 3 maand, 6 maand. En dan weer een nieuwe periode in te gaan mijn nieuwe acties.


En iedere keer zie je dan eigenlijk dat je inderdaad niet gans het bedrijf verbeterd hebt in twee of drie maand, maar dat je wel om die beperkt aantal vlakken
echt een mooie serieuze vooruitgang hebt geboekt.
En dat is bijzonder energiegevend, zowel voor het ganse team als voor de ondernemer.
En het geeft niet alleen energie, het geeft ook resultaten.


“Focus geeft resultaten.”


Het is ook veel plezanter ondernemen.

Dan moet je geen 80 ballen in de lucht houden
maar dan hou je 3 of 4 ballen intensief in de lucht.
Nu, ik kan u dat niet voor tonen want ik ben daar niet handig genoeg voor.
Maar u begrijpt wat ik bedoel.


En dit inzicht dat kan je gebruiken in de praktijk.

En als je het wilt kan je de video stoppen.
Maar als je er voor openstaat willen we je nog twee dingen geven die je meteen kunt gebruiken.


Het eerste is eigenlijk een ‘actieoverzicht’ wat wij heel dikwijls gebruiken in onze praktijk om ervoor te zorgen dat wij geen belangrijke acties vergeten.

 

En dat is wel zeer belangrijk natuurlijk: dat jij ook geen zeer belangrijke acties vergeet.
Interesse? We gaan het u meteen tonen.

Om te bepalen welke acties absolute prioriteit genieten, hebben wij de gewoonte om het zo te doen dat wij kijken naar alle belangrijke domeinen – dat wij allemaal onze paardenbril afzetten die we allemaal hebben – dus we moeten kijken naar alle belangrijke domeinen; dat we kijken welke acties per domein er daar voor ons bedrijf allemaal belangrijk zijn; dat we die allemaal oplijsten; en dat we dan eigenlijk de 2, 3, 4 allerbelangrijkste acties in de eerste periode steken. En bepalen welke actie dat we in de tweede periode steken. En hoe lang dat die periodes duren.
Enzoverder.

En naar welke domeinen is het dan belangrijk om te kijken?


Wel, het is belangrijk om te kijken naar het financieel management domein.
Verschillende ondernemingen kunnen echt serieus verbeteren door daar heel actief op te zijn. Een ander zeer belangrijk domein is alles wat te maken heeft met klanten en marketing management and sales management. En een ander zeer belangrijk domein is eigenlijk alles wat te maken heeft met het operationele, in de ruime zin van het woord. Daarin zit heel veel. Daarin zit bijvoorbeeld people management,
daarin zit investeringsmanagement, productiemanagement, operations management, …  Daarin zit IT-management, kwaliteit, veiligheid, milieu, aankoopbeleid,… Al die zaken die eigenlijk nodig zijn om, laat ik zeggen, “de machine te laten draaien”. Om de dienst te kunnen verlenen. Om het product te kunnen maken en bij de klant te kunnen brengen. Al die zaken steken wij in het operationele.
Dan is er nog een zeer belangrijk ander domein en dat heeft te maken met strategie.
Strategisch management.Corporate strategy. Bedrijfsstrategie.
En dit heeft een bijzonder grote invloed op al die domeinen die ik daarnet al gezegd heb.

En dan is er nog een zeer belangrijk domein intern:
en dat gaat over vaardigheden: managementvaardigheden, kritische competenties die voor uw bedrijf zeer belangrijk zijn.

En dan moeten we ook nog kijken naar de omgeving en zien welke opportuniteiten en bedreigingen, kansen, … dat er zich daar voordoen en dit alles moeten wij eigenlijk inventariseren. Al die domeinen.


Per domein moeten we kijken welke acties daarvoor ALLER-belangrijkst zijn voor ons bedrijf op dat moment.

En dan nadien moeten we eigenlijk kijken welke van al die acties zijn er nu de 2, 3, 4 allerbelangrijkste acties waar we nu moeten aandacht aan geven.


Een eenvoudig model, nietwaar, dat je meteen kunt toepassen in praktijk.

 

 

En wat we ook nog hebben gemaakt voor u, dat u ook weer meteen kunt toepassen in uw praktijk, is een bundeling van al onze belangrijkste inzichten die wij hebben opgedaan in onze decennialange ervaring als adviseur van bedrijfsleiders van kleine en middelgrote ondernemingen.


En al die belangrijkste inzichten die we daaruit hebben geleerd,
die hebben we samengevat in een krachtige “Mini-MBA” opleiding,
waar wij u loodsen – als u dat wilt – door een heleboel zeer interessant managementinzichten die je meteen kunt toepassen
en ook een heleboel beslissingen die je meteen gaat kunnen nemen om ervoor te zorgen dat uw onderneming zo efficiënt mogelijk zo snel mogelijk geraakt waar je ze echt wilt hebben.

 

 

 

 

 

Geef een antwoord