KMO’s structureren, efficiënter en sterker maken: een essentiële en normale stap in het leven van een bedrijf 

Het is zeer normaal: net zoals een opgroeiend kind andere vaardigheden moet leren, af en toe andere kleren moet hebben, en door de jaren heen sterker wordt, zo gaat het ook met bedrijven.

Goede bedrijven worden sterker: 

  • Ze worden efficiënter als bedrijf, als goed geoliede raderwerken; er wordt geen tijd verloren
  • De teamleden spelen beter op elkaar in en weten waar ze samen naar streven
  • Teamleden weten welke verantwoordelijkheid ze hebben en welke beslissingen ze zelf mogen nemen.
  • De zaakvoerder ervaart minder druk: is minder operationeel noodzakelijk; heeft meer tijd om in de helicopter te zitten
  • Het bedrijf doet niet alleen de dingen juist, maar doet vooral de juiste dingen: de energie wordt verstandig aangewend.

Maak uw bedrijf efficiënter en resultaatgerichter en uzelf meer misbaar:

Waarom uw bedrijf structureren?

  • Om er voor te zorgen dat het bedrijf beter, soepeler en zelfstandiger draait
  • Om u als zaakvoerder zelf wat meer misbaar te maken
  • Om efficiënter te werken als bedrijf. Minder tijdverlies. Beter resultaat.

Over het glazen plafond in de KMO-groei

Misschien denkt u soms

  • “Waarom doen de werknemers niet meer vanzelf wat ik van hen verlang?”
  • “Hoe is het mogelijk dat ik altijd maar aan iedere werknemer moet trekken?”
  • “Men heeft me precies voor alles nodig. Kan ik nu nooit eens wat meer op mijn gemak zijn?”

Wel, als het herkenbaar is, neem het u zelf dan niet langer kwalijk. Dit is een groeifase die heel wat KMO’s in hun ontwikkeling tegen komen. Een normale zaak. Het kan opgelost worden als je het verstandig aanpakt.

Heel dikwijls merken we in de praktijk dat bedrijven die groeien als het ware door een onzichtbare hand, door een glazen plafond worden tegen gehouden.

Dikwijls is zo een belangrijk plafond merkbaar tussen de 6 en de 50 werknemers. Het bedrijf heeft meer nood aan duidelijke afspraken. Iedereen moet duidelijker van de ander weten wat hij of zij doet. Er gebeurt te veel verloren werk. Collega’s weten niet altijd meer wat voor hen het aller-belangrijkste werk en resultaat is. En de organisatie lijkt niet geolied te lopen.

De oplossing is duidelijk: structureren. Eens aangepakt is het bedrijf weer klaar voor een volgende fase van groei.

Als u dit herkent, en u wil hier iets aan veranderen op verstandige wijze, zitten we best eens samen.

Hoe gaat die ‘structurering’ in zijn werk?

Zoals u gewoon bent van ons, pakken we dit heel praktisch aan. Geen pakken papier. Geen hopen processen. Geen ellenlange discussies.

Maar no-nonsense tot de kern gaan.

We hebben al heel wat KMO-leiders geholpen om hun bedrijf te structureren, hun persoonlijke workload te verlagen en de betrokkenheid van hun personeel te vergroten. Iedere KMO en iedere oplossing is anders, maar meestal bestaat de oplossing uit 3 pijlers:

  • Analyseren welke activiteiten de zaakvoerder nu doet en al dan niet kan delegeren
  • De nodige managementtools voorzien, zodat de firma “makkelijker” kan worden gestuurd
  • De nodige mentaliteitswijziging in gang zetten

Wat maakt onze manier van structureren uniek?

Onze klanten zijn bijzonder enthousiast over het engagement van de werknemers. Dit komt door onze manier van werken, waarbij we veel belang hechten aan de ideeën van de werknemers. Hoe we het precies toepassen hangt af van uw bedrijf.